彫刻科学部2年有志展

Voluntary exhibition by the second year students majoring in sculpture

岡田俊/Shun Okada/亀田 満紀史/Makishi Kameda/住田一音/Kazune Sumita/髙橋穣/Jo Takahashi/為国 祐菜/Yuna Tamekuni/丹亮二郎/Ryojiro Tan/寺田博亮/Hiroaki Terada/中西凜/Rin Nakanishi/長田侑粋/Yuiki Nagata/廣瀬鞠子/Mariko Hirose/マッサン/Massan/山田耕太郎/Kotaro Yamada


画面上を介してデータとして存在する立体の出現。そして、コロナによる人との関わり方の変化。美術、彫刻の在り方を今、考え直さないといけない。

The advent of three-dimensional work which exists as data through the screen.
And, changement of the relation with the others, caused by COVID-19. We must think again about what the art and the sculpture should be.

Recognition

岡田俊 Shun Okada

制作年:2020年 使用素材:ミクストメディア

2020 Mixed media


作品を見ながら廻ってあるくと、どことなく黒い人体の立体が紐の隙間からキラキラと浮かび上がってくる。近づいてみると人体を形成する全体感は消え認識出来なくなる。
Walking around the work watching, an object of black figure emerges between the string,twinkling. When approaching, the unity which formalises the figure disappears. And it can’t be perceived.

画像の説明
画像の説明

Urei
岡田俊 Shun Okada

制作年:2020年 使用素材:写真

2020 Photo

画像の説明

ちから。

Chikara.
亀田満紀史 Makishi Kameda

制作年:2019年 使用素材: 

2019 Camphor

伐られた木は死骸として扱うのか、生き物として扱うのか。彫るということは、生命を吹き込むことなのか。
Is a cut down tree seen as remains? or living thing? Does carving mean animating life?

画像の説明
画像の説明

Nostalgia

亀田満紀史 Makishi Kameda

制作年:2019年 使用素材:テラコッタ

2019 Terra cotta

過去を永久を忘れることはできない。悲しみは消すのではなく、ともに歩むもの。過去があるから現在がある。未来をどうするかは、今何をするのかということ。
It’s impossible to forget the past forever.Sadness is not to forget but to live with.The present comes from the past.How you make the future is what to do now.

画像の説明
画像の説明

Crack in the ground

亀田満紀史 Makishi Kameda

制作年:2020年 使用素材:mixte media

2020 Mixed media

地面が極端に乾燥するとひび割れ、重力に逆らい反り上がる。 その大地のちから強さは、彫刻を作る上で重力と戦うことと共通するのではないか。
When the ground extremely dries, beginning to crack, it rises against the gravity. I wonder if the strength of the ground is what making sculptures have in common in that fighting against gravity.

画像の説明
画像の説明
画像の説明
画像の説明

這う

Hau
住田一音 Kazune Sumita

制作年:2020 使用素材:新聞紙

2020 Newspaper

画像の説明
画像の説明
画像の説明

expandable sculpture #2

髙橋穣 Jo Takahashi

制作年:2020年 使用素材:木の枝、PLA樹脂、インシュロック

2020 Tree branch, PLA resin, wire band

 

自粛期間、枝を拾うという日課を作った。虚構な日々の集積を、彫刻的制約に縛られない半永久的に増殖する造形へと展開する。制作のための行為が生活となる。
I made a routine to gather twigs during the self-restraint period. I develop the accumulation of fictional days into a moulding amplifying semi-permanently without any limitation of sculpture. An action for creating leads to life.

画像の説明
画像の説明
画像の説明
画像の説明

expandable sculpture #1

髙橋穣 Jo Takahashi

制作年:2020年 使用素材:竹ひご、アルミニウム、PL A樹脂、布 
2020 Bamboo stick, aluminium, PLA resin, cloth

人体は内側からの力でその形態を保っていると考えた。一つ一つのパーツが影響し合いその形態を保持することができる。重く、大きく持ち運ぶことができない彫刻へのアンチテーゼ。
I thought that a human body keeps its form from the force inside.It can keep the form, as each part of a body influences with each other.It’s the antithesis to the sculpture which is too heavy and big to be carried. 

画像の説明
画像の説明
画像の説明
画像の説明

play-Spirit horse

髙橋穣 Jo Takahashi

制作年:2020年 使用素材:野菜、PLA樹脂
2020 Vegetable, PLAresin

コンピュータによる造形と出力が、コンシューマ化した社会です。
It’s the consumerized society by moulding using computers and outputting.

画像の説明
画像の説明
画像の説明
画像の説明

そこはかとない

Sokohakatonai
丹亮二郎 Ryojiro Tan

制作年:2019年  使用素材:木

 

2019 Wood

画像の説明
画像の説明

そこはかとない

Sokohakatonai
丹亮二郎 Ryojiro Tan

制作年:2020年  使用素材:新聞紙

2020 Newspaper

画像の説明
画像の説明

そこはかとない

Sokohakatonai
丹亮二郎 Ryojiro Tan

制作年:2020年 使用素材:石膏、紙粘土

2020 Plaster, paper clay


画像の説明
画像の説明

convert

寺田博亮 Hiroaki Terada

制作年:2020年 使用素材:3Dデータ

2020 3Ddata


自分の顔を3Dデータという手では触れられない存在に置き換えることで肉体の保存を思考する。
I consider conserving the flesh, replacing my face with 3Ddata, which can’t be touched manually.

画像の説明
画像の説明
画像の説明
画像の説明

support

中西凜 Rin Nakanishi

制作年:2020 使用素材:キャンバス、油彩

2020 Canvas, oil painting


画像の説明

Kyu
長田侑粋 Yuiki Nagata

制作年:2019年 使用素材:厚紙、発泡スチロール

2019 Cardboard, styrene foam


連続するものが好きなので作りました。大変だったけど楽しかったです。
I created this because I like something consecutive. It was hard work, but I enjoyed making it.

画像の説明
画像の説明

吸い取る

Suitoru
廣瀬鞠子 Mariko Hirose

制作年:2020年 使用素材:キャンパス 油絵具

2020 Canvas, oil painting


画像の説明

うたたね

Utatane
廣瀬鞠子 Mariko Hirose

制作年:2020年 使用素材:紙 オイルパステル

2020 Paper, oil pastel


画像の説明

上靴

Uwagutsu
マッサン Massan

制作年:2020年 使用素材:楠

2020 Camphor tree
 

中学のときに履いていた上靴を思い出して彫りました。中学校ってめちゃくちゃ楽しいですよね。今でも思い出す度に幸せな気持ちになります。
I carved this by remembering my slippers which I used to wear when I was a junior high school student. The life of junior high school is full of joy, isn’t it?
Even now every time I remember those days, I always feel happy.

画像の説明
画像の説明
画像の説明
画像の説明

日曜

Nichiyo
山田耕太郎 Kotaro Yamada

制作年:2020年 使用素材:キャンバス、アクリル絵具

2020 Canvas, acrylic


画像の説明