岩のウチ
Iwa no uchi
關田重太郎(建築科 学部2年)Jutaro Sekita(Architecture 2nd)
制作年: 2020年 素材:岩、PLA フィラメント
Rock / PLA filamentある小さな岩を1/50とし、これを3Dスキャンした。
1つの直方体で岩の表層をかたどると、塊は空間へ反転し、小さな岩の内に入ることができる。
さらに、寸法を与えながら切断し、ずらす。住宅らしき「岩のウチ」である。
I imagined a rock to be 1/50, and scanned it in 3D.
I modeled a surface of the rock with one rectangular, and made the mass into the space so that we could enter the rock inside.
Then, I gave it the scale, cut it, and shifted it. I think of something like house “Iwa no uchi”.
cherry chair.
石井梨紗(建築科 学部2年)Lisa Ishii(Architecture 2nd)
制作年: 2019年 素材:cherry
『座る』という一つの行為が楽しかった、あの頃を思い出させるような 椅子を。
座った姿がどこか愛らしい、あの頃を思い出させるような椅子を。
A chair which reminds me of those days when I enjoyed a lot taking action”sitting”.
A chair which reminds me of those days when the sitting figure looks somewhat adorable.
Butterfly
杉原有香(建築科 学部2年)Yuka Sugihara(Architecture 2nd)
Styrofoam, cement, etcetera
1:概要・設計プロセス・立面図
2:配置図・平面図
3:断面図
4:模型写真
Sakamichi
杉原有香(建築科 学部2年)Yuka Sugihara(Architecture 2nd)
Foam core board, cardboard, kent paper, etcetera
1:概要・リサーチ
2:模型写真・立面図
3:平面図
4:断面図
構造付与試作 1
Structured prototype1
笹岡辰亘(建築科 修士1年)Tatsunobu Sasaoka(Architecture master1st)
制作年:2020 年 素材:布、竹串
Cloth, bamboo stick
ある材料に構造の概念を付与することで新しい材料特性を付加価値として与える試みを続けています。布にレシプロカル構造パターンに組んだ棒材を組み合わせ、新しい布としてのあり方を模索しました。
I keep trying to give the new material characteristic as additional value, by giving the concept of structure to one material. Composing bars taking a pattern of reciprocal structure with cloth, I sought for an ideal way as new cloth.
構造付与試作 2
Structured prototype2
笹岡辰亘(建築科 修士1年)Tatsunobu Sasaoka(Architecture master1st)
制作年:2020 年 素材:ビニール袋、ファスナー
Plastic bag, fastener
ある材料に構造の概念を付与することで新しい材料特性を付加価値として与える試みを続けています。線ファスナーについて再考し、袋の膨らみ方の形状を定義づけることを試みました。
I keep trying to give the new material characteristic as additional value, by giving the concept of structure to one material.I tried to define the shape of the way a bag swells. reconsidering about the slide fastener.
鼓椅子 -koisu- ~自然と音楽の間に~
-koisu-~Between Nature and Music~
蓮溪芳仁(建築科 修士1年)Yoshihito Hasutani(Architecture master1st)
制作年:2016 年 素材:キリ材、タモ材、ボルト金具、ウレタン塗装
Paulownia wood, ash, bolt fittings, urethane coating
自然の音に耳を澄ませる。風の流れ、木々のざわめき、川のせせらぎ、波の揺らぎ、鼓椅子を叩いて旅をする。大地より生えるこの椅子に座り、地球のうたに耳を澄ませ、あなたはどんなリズムを奏でるだろう。
Listening to the sound of nature. a stream of river, noises of trees, murmuring of river, Sitting on this chair
What rhythm will you play?
大地と水の記憶 〜新琵琶湖博物館創造〜
Memories of the Earth and Water ~ the Creation of the Neo Lake Biwa Museum ~
蓮溪芳仁(建築科 修士1年)Yoshihito Hasutani(Architecture master1st)
制作年:2019 年 素材:紙
Paper
日本一の大きさを誇り世界で 4 番目に古い湖、琵琶湖。大地と水との境には人、生き物の場が生まれては消えていった。この湖の辺りはそれら多くの場を記憶している。その記憶が博物館として立ち上がる。
Biwako, the largest lake in Japan, and the fourth largest lake of the world.
At the border between the ground and the water, places for human beings and living things have been born and disappeared.
Many of those places are memorised around this lake. And those memories are reborn as museums.