曇り
Kumori
島林舞果 Maika Shimabayashi
2020 Oil painting, canvas, acrylic
道の先には何があるでしょう?
What is there ahead of the way?
水田
Suiden
島林舞果 Maika Shimabayashi
2020 Oil on canvas, acrylic
いい天気でした。
It was a fine day.
日差し
Hizashi
島林舞果 Maika Shimabayashi
2020 Oil on canvas, acrylic
人工物と自然の共存
Coexistence of artificial objects and nature.
幸運を
Koun wo
储靓雯 Cho Seibun
2019 Oil painting, panel
少数群体の人々がひび抱いている様々な恐怖、よろこび、孤独 やつながり、幻想と現実を表現しています。その声を傾け共感し、現代の社会問題について深く考えて欲しいと願っています。
I express many kinds of fear, happiness,loneliness, relation, fantasy and the reality, which people have in everyday life.
I wish people would think seriously about the social problems, listening to such a claim and sympathising.
捕まえる
Tsukamaeru
储靓雯 Cho Seibun
2020 Paper
私たちはいつも生と死の境界をはっきり分けています。しかし、 私はそう思わなかった。世の中に絶対的なことはなくて、なくなったこともずっとどこか 生き生きしているはずです。交錯している生命。
We always clearly separate the border between life and death. But I didn’t think so. There is nothing absolute in the world, Even passed problems can be seen lively. Lives crossing respectively.
私とみんな
Watashi to minna
储靓雯 Cho Seibun
2019 Spray, plastic
今まで感じ、体験した日本や世界の出来事などを、人々がバルーンに書くことができる参加型の作品。バルーンを持ち街中へ飛び出し、道行く人々に声をかけメッセージを書いてもらう活動を様々な場所で展開している。
A work which people can participate in by writing about incidents in Japan or the world they have ever felt and experienced before.Going out in cities, I’m developing the activity to speak to passers-by and ask them to write a message on the balloon.
Untitled
肉ジャケットの女
頭部
時間の痕跡
Jikan no konseki
李菲菲 Li Feifei
2018 Paper, natural mineral pigments
古瓦に内在する時間的な要素や自然から受けた様々な外的要素、 つまり「時間の痕跡」を、私は手で直接触れ、感じることができるようにしたいと考え、 触覚から視覚までの作品です。
It's a work which you can feel from sense of touch to sight.I wanted to make so that everyone can feel by touching directly by hand the “trace of time”.
It’s a factor of time which old roof tiles have, and many external factors from nature.
ME IN ME
林春霞 Haruka Rin
2020 Paper, felt-tip pen
自粛期間中デジタルデバイスと一体化した自分を表現した。
During the self restraint period, I expressed myself united to digital devices.
タイモウのセカイ
入学式 in OFURO
Nyugakushiki in OFURO
潘杜若蘅 Han Toroko 岩藤愛実 Iwado Emi
2020 Adobe Illustrator・Adobe After Effects・Gdevelop
自粛期間は人との触れ合いがなく、心の距離を感じることがあります。そのような中で、バーチャルならでは「裸の付き合い」ができたら面白いのでは? といった理由で、今回の入学式の会場はお風呂になりました!
During the self restraint period, we often feel the distance of the heart, because there is no physical contact with others.I thought it would be interesting to hold a close relationship on virtual. So this time, the venue for the entrance ceremony changed to the bathroom!
KORONASHI 守り
潘杜若蘅 Han Toroko
制作年:2020 年 使用素材:Adobe Illustrator・Adobe After Effects
コロナの解決方法まだありません。長い続ける災難の中で、皆んなさん未来にとって、希望がないの気がするかもしれません。だからこそ、希望のお守りを作りました。生きるために、「迷信の力」を信じてくれる!
There is not yet any solution to COVID-19.During the long hardships, you may worry about the future and lose hope. That’s why I made an amulet of hope.To live on, they believe the “ power of superstition”!
古来より伝わる物語を描く
Korai yori tsutawaru monogatari wo egaku
尾形凌 Ryo Ogata
制作年:2019年 使用素材:1,2,4枚目:和紙に墨と水彩,3枚目:和紙に墨
2019 1st,2nd,and 4th:ink and watercolour on washi, 3d:ink on washi
古来より伝わる物語を現代に生きる僕の視点から描きました。
・画像ごとのキャプション:画像1枚目:涅槃図,2枚目:群婆図,3枚目:毘沙門図鑑,4枚目:姥ヶ 火
I painted a story told from old times from my point of view, from me living in modern times.
・Caption every other image:1st:nehan zu, 2nd:群婆図, 3d:bishamon zukan, 4th:Ubagabi
おじさんを描く
Ojisan wo egaku
尾形凌 Ryo Ogata
制作年:2019年 使用素材:和紙に墨と水彩(4作品全て)
2019 Ink and watercolour on washi(All the 4works)
オフィス街に生まれ育った僕にとって、身近な存在である「おじさん」をテーマに作品を描きました。
・画像ごとのキャプション:画像1枚目:何.2枚目:2020,3枚目:居酒屋必需品の図,4枚目:おじダコ
As I was born and brought up in a business district, "old gentlemen" are close to me.So I made works on the theme of them.・Caption every other image:1st image:What. 2nd:2020. 3d:Image of necessities for Izakaya(pub). 4th:Oji dako
似顔絵100人チャレンジ
Nigaoe 100nin challenge
尾形凌 Ryo Ogata
制作年:2020年5月 使用素材:和紙に墨と水彩
May in 2020 Ink and watercolour on washi
コロナ渦において何かできることはないのか。そんな思いから始まったのが「似顔絵100人チャレンジ」でした。知人やSNS上で写真を提供してくれた人達の似顔絵を描き、これまでに20人ほどを描き終えました。
Is there anything I can do during the situation of COVID-19?And that’s why I decided to “challenge 100portraits”.
I have painted portraits of my acquaintances and those who provided their self photos on SNS. And I have completed as many as 20 people’s portraits so far.
先日、Yahoo!ニュースさん、with newsさんに「似顔絵100人チャレンジ」や僕の制作活動 について取り上げていただきました。
The other day, honourably “100portraits challenge” and my creative activities were introduced on“Yahoo!news” and “with news”.
Peacock Cup 1
Cam Waller
制作年:2020 年 使用素材:炻器、釉薬
2020 Stoneware, glaze
孔雀の羽に触発されたゆのみ
A teacup inspired by a peacock's wing.
Peacock Cup 2
Cam Waller
制作年:2020 年 使用素材:炻器、釉薬
2020 Stoneware, glaze
孔雀の羽に触発されたゆのみ
A teacup inspired by a peacock's wing.
アマビエ
Amabie
一ノ瀬健太 Kenta Ichinose
制作年:2020 年 使用素材:和紙、墨、顔料
2020 Washi, ink, colour
自粛生活の中でアマビエブームに便乗して制作しました。おどろおどろしい中に屹立として立つアマビエの睨みで病魔が退散してくれることを願っております。今も最前線で医療に携わる関係者の方に敬意を込めて。
During the self restraint period, I created Amabie as it’s popular among the people.I wish for the plague to leave the world by Amabie’s staring which is brighter than its awfulness. With respect all the medical personnels still engaged at the forefront.
藝大の森プロジェクト
Geidai no mori project
キャンパスグランドデザイン推進室 Campus Grand Design Promotion Office
制作年:2014〜継続中 使用素材:土・水・日光・竹・木・武蔵野由来在来樹木
Ongoing from 2014 Soil・water・sunshine・bamboo・wood・domestic tree coming from Musashino
藝大の森プロジェクトは、上野キャンパスの外部環境を改善する実験的な取り組みです。美校側の「奥の細道」の森を再生、構内各所のデッキスペースの設置、キャンパス外周の藝大ヘッジ等、環境と人を繋いでいます。
Geidai no mori project is an experimental tial to improve the environment outside the campus in Ueno.
We are connecting people with the environment by reproducing the forest of “Oku no hosomichi” located on the art premises, setting deck space at each space inside the premises, and Geidai hedge outside the campus, etc.
藝大ヘッジ 5 上野と谷根千をつなぐみちひろば
Geidai hedge 5 Ueno to yanesen wo tsunagu michihiroba
キャンパスグランドデザイン推進 Campus Grand Design Promotion Office
制作年:2020 年 使用素材:土・水・日光・鉄・アルミ・武蔵野由来在来樹木
2020 Soil・water・sunshine・aluminium・wood・domestic tree coming from Musashino
2016 年から取り組んできた上野キャンパス外周の柵を柔らかな植物による境界へと換えていく藝大ヘッジは 5 回目を迎えました。今回は大学美術館の沿道約 100m に渡り計 2400 本の苗木を学生・教職員・OBOG・地域の人と植えました。
The Geidai hedge which changed the outside fence surrounding the Ueno campus into a border by soft plants, continuing from 2016, received its fifth anniversary. This time, we planted 2400young plants with students, teachers, OBOG, and local people along the roadside 100metres around the university museum.
After full moon
渋谷眞希 Maki Shibuya
制作年:2020 年 使用素材:水干・岩絵の具
2020 Suikan, natural mineral pigments
満月の後だんだんと欠けていく夜に、夢の中に誘われて心地よく眠る女性を描きました。
I painted a woman enticed into the dream and sleeping comfortably, at night when the moon gradually wanes after full moon.
grapes
渋谷眞希 Maki Shibuya
制作年:2020 年 使用素材:岩絵の具
2020 Natural mineral pigments
色彩に重点をおいて制作した1枚です。モチーフである葡萄と人物を同じ絵の中に閉じ込めるために、色の相性や相対性を意識して描きました。
A painting I created with a focus on colour. I painted trying to be aware of colour’s compatibility and relativity to shut up the grape and person as a motif in the same picture.
無題
Untitled
色本藍 Ai Iromoto
制作年:2020 年 使用素材:アクリル絵の具、写真用紙
2020 Acrylic, photo paper
無題
Untitled
色本藍 Ai Iromoto
制作年:2020 年 使用素材:紙、アクリル絵の具、クレヨン、鉛筆
2020 Paper, acrylic, crayon, pencil
無題
Untitled
色本藍 Ai Iromoto
制作年:2020 年 使用素材:紙、クレヨン、鉛筆
2020 Paper, crayon, pencil
ヒマラヤが見える
Himaraya ga mieru
菅野歩美 Ayumi Kanno
制作年:2020 年 使用素材:記録映像
2020 Recorded video
数十年ぶりにインド北部からヒマラヤが見えた、私たちが小さい為に、常に全ては見渡せないけれど、全てが常に関係している事をなるべく意識しながら一つのウェブページを作った、リンクから是非訪問してみて欲しい。
I could see the Himalayas from northern India for the first time in decades. I made a website trying to be aware that everything is always related as much as possible. though we can’t overlook everything, for we are small.